جام سرا

ساخت وبلاگ

به گزارش جام جم سرا ، کارشناسان یک شرکت داروسازی آمریکایی در بیانیه ای اعلام کردند واکسن مورد آزمایش بر روی موش ها با تقویت واکنش های قوی و قابل دوام سیستم ایمنی موش ها همراه بوده است.

محققان همچنان در حال انجام آزمایشاتی بر روی این واکسن موسوم به «SynCon» در راستای حفاظت از مردم در مقابله با ویروس زیکا منتقل شده از سوی پشه هستند.

تنها در یک نفر از هر ۵ فرد آلوده به این ویروس علائمی نظیر تب، خارش پوست و درد عضلانی ظاهر می شود.

با این وجود زیکا ممکن است ریسک ابتلا به میکروسفالی (اندازه کوچک سر و مغز) را در کودکان زنان باردار آلوده به این ویروس افزایش دهد.

همچنین ممکن است زیکا با بروز سندروم «گیلن باره»، که یک اختلال نوروپاتی در سیستم ایمنی است، مرتبط باشد.

این شرکت داروسازی اعلام کرده است که فاز اول آزمایش این واکسن بر روی انسان تا قبل از پایان سال ۲۰۱۶ انجام خواهد شد.

منبع: مهر

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 180 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:45

به گزارش جام جم سرا ، محققان مرکز پزشکی «لانگون نیویورک» در مطالعه ای گسترده دریافتند از بین حدود ۳۰۰ هزار فرد بزرگسال تحت مطالعه، افرادی که خواب منظم ۷ تا ۸ ساعت در طول شب داشتند در مقایسه با افرادی که کمتر یا بیشتر می خوابیدند ۲۵ درصد کمتر دارای فاکتورهای بروز سکته بودند.

بیشترین میزان بروز سکته در بین افرادی مشاهده شد که خواب طولانی بیش از ۸ ساعت داشتند. اما افرادی هم که کمتر از ۷ ساعت در طول شب می خوابیدند دارای این ریسک مضاعف بودند.

به گفته محققان، یافته های این مطالعه بیانگر این مطلب است که باید بیشتر بر اهمیت خواب در ریسک بروز سکته تاکید شود.

«عزیزی سیکسیز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «شواهد تحقیقاتی ما نشان می دهد که برای داشتن یک سبک زندگی سالم، خواب کافی سومین ستون این رکن در کنار رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم است.»

به گفته این محققان، «کلیه ها، قلب و مغز در طول مدت خواب کمتر کار می کنند. حال اگر شما خواب کافی نداشته باشید، کاهش در عملکرد کاری این اندام هم اتفاق نمی افتد. از اینرو کمبود خواب می تواند تاثیر مستقیمی بر عروق و قلب داشته باشد. در مورد افراد پرخواب هم، خواب بیش از حد با کاهش فعالیت در طول روز مرتبط است.»

این تیم تحقیق دریافته است که تلفیق عادات خواب خوب و ورزش منظم با کاهش متعاقب ریسک بروز سکته مرتبط است.

منبع: مهر

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 155 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 20:45

به گزارش جام جم سرا ، دکتر حسن گنجی‌زاده گفت: به تمام افرادی که در معرض خطر بالایی برای ابتلا به دیابت قرار دارند، توصیه می‌شود آزمایش FPG یا HBA1C انجام دهند.

وی با بیان اینکه افراد بالای 45 سال، افراد چاق، کسانی که سابقه خانوادگی دیابت در اقوام درجه یک را دارند، افراد بی‌تحرک، دارای سابقه دیابت بارداری، فشار خون بالا، اختلالات چربی خون و... مستعد ابتلا به دیابت نوع دو هستند، افزود: انجمن دیابت امریکا به افرادی که در محدوده عدم تحمل گلوکز (لب مرز ابتلا به دیابت) هستند، توصیه می‌کند وزن خود را به میزان 5 تا 10 درصد کاهش دهند، سیگار را ترک و فعالیت متوسط ورزشی را به میزان 30 دقیقه در روز داشته باشند.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم، افزود: تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم می‌تواند از ابتلای افراد به این بیماری جلوگیری کند.

گنجی‌زاده درباره مصرف متفورمین، یادآور شد: متفورمین دارویی موثر، ارزان قیمت و بی‌خطر است و به افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، توصیه می‌شود که با نظر پزشک از این دارو استفاده کنند.

وی تصریح کرد: گروه‌هایی که بالاترین سود را از مصرف این دارو می‌برند، افراد زیر 60 سال، بیماران با MBI بالاتر یا مساوی با 35 و زنان باسابقه دیابت بارداری هستند. قدم بعدی در پیشگیری، کنترل فشار و چربی خون برای جلوگیری از عوارض قلبی و عروقی است.

گنجی‌زاده خاطرنشان کرد: به بیماران گروه‌های مذکور که با هدف پیشگیری از دیابت تحت درمان با متفورمین قرار دارند، توصیه می‌شود سالانه آزمایش قند خون (FPG و HBA1C) را تکرار کنند. آسیایی‌ها در معرض خطر بالایی برای ابتلا به دیابت قرار دارند و BMI بالاتر از 23 در این گروه، اضافه وزن محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 174 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 18:07

به گزارش جام جم سرا ، دکتر الهام اختری، مجری طرح با بیان این که در این مطالعات به بررسی نقش زردچوبه در سلامت سلولی پرداخته شده است گفت: زردچوبه که مصرف آن در ایران بیش از هزار سال قدمت دارد، ریشه گیاه است که پس از فرآوری و تبدیل آن به پودر به غذاها به ویژه به گوشت قرمز اضافه می‌شود.

وی با بیان این که بر اساس مطالعات انجام شده، میزان شیوع سرطان در کشور در گذشته کمتر بوده که این امر به دلیل عادات غذایی مناسب بوده است، خاطرنشان کرد: مصرف زرد چوبه همراه با گوشت قرمز در کشور قدمت زیادی دارد. گوشت قرمز حاوی ماده‌ای به نام «نیتروزامید» است و زمانی که وارد روده می‌شود منجر به تولید مواد مضر می شود. ترکیبات موجود در افزودنی‌هایی چون زردچوبه و سماق موجب زودن این ماده از روده خواهد شد.

اختری با اشاره به اثرات زردچوبه در حفاظت از سلول‌ها، اظهار داشت: این ماده گیاهی حاوی کورکومین است که می‌تواند سلول‌ها را در جهت رشد طبیعی هدایت و از موتاسیون‌ (رشد سلولی) غیر طبیعی جلوگیری کند.

این محقق ایجاد تومورهای سرطانی را ناشی از رشد غیر طبیعی سلول‌ها دانست و ادامه داد: زردچوبه به عنوان ماده‌ای برای پیشگیری از سرطان مطرح شده و این در حالی است که امروزه به دلیل تبلیغات گسترده انواع سس‌ها، زردچوبه از سفره‌های حذف شده است.

وی به روش‌های مصرف زردچوبه اشاره و خاطر نشان کرد: گیاه زردچوبه معمولا پس از جمع آوری ریشه آن، بدون انجام مراحل شستشو وارد آسیاب‌های بزرگ صنعتی شده و پس از تبدیل به پودر، بسته بندی و راهی بازار می شود.

مجری طرح از اجرای تحقیقاتی بر روی فرآوری این ماده گیاهی در این مطالعات خبر داد و افزود: طی این مطالعات پس از شستشوی هزار کیلوگرم زردچوبه، 200 تا 300 کیلوگرم از وزن آن کم شد که نشان دهنده وجود خاک زیاد بر روی ریشه زردچوبه بوده است.

وی با تاکید بر بهتر بودن فرآوری این ماده گیاهی در خانه، گفت: بهتر است، ریشه زردچوبه خریداری شده و پس از انجام مراحل شستشو، کمی خرد و با استفاده از آسیاب‌‎های خانگی تبدیل به پودر شود.

اختری اهمیت اجرای این مطالعات را توجه بیشتر مردم به مصرف زردچوبه در غذاهای روزمره به دلیل اثرات پیشگیرانه آن در سرطان ذکر کرد و اظهار کرد: این مطالعات به صورت مقاله مروری بوده که اقدام به بررسی مقالات طب کلاسیک دوره پنج ساله از 2010 تا 2015 و آثار پزشکی تاریخی در حوزه طب سنتی شد.

منبع: ایسنا

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 200 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 18:07

طرز تهیه:

کدو را بپزید و نگینی خرد کنید.

سعی کنید کدو را خیلی نپزید که هنگام خرد کردن له نشود .

عدس پخته شده را با کدو، نعنا، شوید، ماست، نمک و فلفل تند در یک ظرف بریزید و خوب مخلوط کنید و روی آن را با کمی ماست چکیده، نعنا، شوید و گردوهای خرد شده تزئین کرده و با نان میل کنید.

در صورت تمایل دو حبه سیر رنده شده هم به بورانی اضافه کنید.

چاردیواری

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 154 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:46

دکتر فرزاد جاسمی زرگانی گفت‌: «آسیت» به معنای جمع شدن مایع اضافی در شکم و ورم شکم است که دلایل مختلفی از جمله سیروز کبدی و سرطان‌های گوارشی دارد.

وی افزود: همچنین تجمع مایع در شکم به شکل پیشرفته ورم اندام‌ها می‌تواند به دنبال ابتلا به بیماری نارسایی قلبی ایجاد شود. زمانی که نارسایی قلبی به مرحله بسیار شدید می‌رسد، ورم پاها از مچ به ساق و از ساق به ران و در نهایت به شکم گسترش می‌یابد.

این فوق تخصص گوارش و کبد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اظهار کرد: در بیماری‌های کلیه، دفع شدید پروتئین از کلیه‌ها نیز عامل دیگری برای ایجاد بیماری «آسیت» به شمار می‌رود اما عامل اصلی ایجاد آسیت، سیروز کبدی است.

جاسمی زرگانی با بیان این‌که انواع سرطان‌های داخل شکم مانند سرطان معده، کبد و سرطان روده بزرگ از علل دیگر ایجاد «آسیت» در افراد است، افزود: البته این بیماری‌ها شیوع کمتری نسبت به سیروز کبدی دارند.

وی گفت: درمان اولیه عارضه «آسیت» با محدودیت سدیم در غذا از طریق کاهش مصرف نمک آغاز می‌شود. کاهش مصرف مایعات و استفاده از داروهای ادرارآور نیز از دیگر راه‌های کنترل این بیماری است البته داروهای مدر دارای عوارضی هستند که می‌تواند موجب آزار بیمار شود و از طرفی در برخی موارد، بیماری با این داروها به خوبی کنترل نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: کشیدن مایع «آسیت» به تناوب در هر دو هفته یا هر ماه نیز برای درمان آسیت مفید است. اگر چه این روش برای بیمار اندکی سخت است و نیاز به بستری شدن موقت دارد، ولی گاهی تنها راه درمان محسوب می‌شود. در کل چنانچه بتوان علت اصلی آسیت را مثلا با پیوند کبد برای درمان سیروز برطرف کرد، آسیت به کلی درمان خواهد شد.

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 150 تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394 ساعت: 15:46

به گزارش جام جم سرا به نقل از «مدیکال نیوز تو دی»، اینکه کجا زندگی می‌کنید و چه احساسی نسبت به محل زندگی خود و اطراف آنجا دارید می‌تواند بر سلامتی و افزایش یا کاهش وزن شما تاثیر بگذارد.

مطالعه‌ای گسترده که در اروپا انجام شد و در مجله «نگاهی دوباره بر چاقی» چاپ شد نشان داد که چاقی و لاغری افراد یا به بیان دیگر شاخص توده بدنی آن‌ها تا حد زیادی به محل زندگی بستگی دارد.

جایی که زندگی می‌کنید و اینکه چگونه با همسایگان خود ارتباط برقرار می‌کنید بر سلامتی شما تاثیرگذار است.

مطالعه‌ای برای اولین بار با استفاده از بررسی آنلاین محل زندگی افراد به عادات و زندگی روزمره افراد ساکن محل‌های متفاوت و رابطه محل زندگی آن‌ها و تناسب و سلامتی آن‌ها پی برد.

این مطالعه 4 سال به طول انجامید و داده‌هایی را از 6000 نفر که در کلان شهرها زندگی می‌کردند جمع‌آوری کرد و نشان داد که محیط محلی و همسایگی افراد می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش یا کاهش دهد.

در واقع، میزان فعالیت فیزیکی، میزان سلامتی، میزات تناسب بدنی، رضایت از محل زندگی و رضایت از همسایگان با سلامتی و وزن افراد رابطه‌ای نزدیک دارد.

افرادی که در محل‌هایی زندگی می‌کردند که از جهت اقتصادی و اجتماعی در سطح پایین‌تری قرار داشت کمتر به فعالیت‌های جمعی می‌پرداختند.

علاوه بر این، فضای سبز، دسترسی محلی و امکانات بیرون از خانه بر فعالیت و ارتباط افراد تاثیرگذار است.

افرادی که بیشتر با همسایگان و محل زندگی خود ارتباط برقرار می‌کنند کمتر امکان دارد که به چاقی و اضافه وزن مبتلا شوند و بیشتر امکان دارد که فعالیت بدنی و تناسب اندام داشته باشند.

البته سن، میزان تحصیلات، جنسیت و جامعه نیز می‌تواند به درک و رضایت افراد از محل زندگی و همسایگی تاثیر بگذارد.

محل زندگی خوب محلی است که امکانات ارتباطی، رفاهی، اجتماعی خوب و باکیفیتی برای ساکنین آن فراهم کند و ناخودآگاه افراد را به مشارکت در فعالیت‌های جمعی ترغیب کند تا از این طریق سلامتی روح و جسم ساکنان آن محل را افزایش دهد.

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 158 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 19:36

به گزارش جام جم سرا ، بار اول که کلمه ملیله کاغذی را شنیدم ناخودآگاه همان منجوق دوزی و ملیله دوزی‌های قدیم در ذهنم تداعی شد، اما با نگاه به اثری که به این نام خوانده شده بود متوجه شدم که تفاوت این دو هنر با یکدیگر از زمین تا آسمان است. وجه تسمیه ملیله کاغذی به هنر ملیله کاری که جزو صنایع‌دستی زنجان است برمی‌گردد و تقریباً کاری شبیه به آن هنر، منتها از جنس کاغذهای رنگارنگ است. کاغذرنگی‌ها به صورت نوارهایی باریک بریده می‌شوند و آن روبان‌های رنگی با پیچ و تاب دادن و رقص هنری، به نقش آفرینی می‌پردازند.

برای انجام این هنر، می‌توانید نوارها را به صورت آماده از خرازی تهیه کنید یا این‌که کاغذ رنگی‌ها را با استفاده از خط کش یا کاتر به اندازه 3 میلی‌متر برش دهید. به یک شابلون مخصوص ملیله کاغذی احتیاج دارید تا بتوانید دایره‌ها را در اندازه‌های مناسب که در همان شابلون معرفی شده، درآورید. همچنین یک قلم مخصوص ملیله کاغذی که نوارهای باریک رنگی را دور آن می‌پیچید و به شکل دایره، اشک، چشم و سایر اشکال مناسب ملیله کاغذی درمی‌آورید.

سپس آنها را با اندک چسب رقیق به نحوی باسلیقه به صفحه می‌چسبانید که ردی از چسب باقی نماند. شرح کامل هنر ملیله کاغذی بیش از آن است که تنها در یک صفحه بگنجد و ما در اینجا تنها می‌توانیم شما را با این هنر آشنا کنیم. اما به شما قول می‌دهیم با اندکی تحقیق و چندمرتبه درست کردن این سری آثار هنری، براحتی به هنر ملیله کاغذی تسلط می‌یابید و آن را جزو یکی از مهارت‌های زیبای خانگی‌تان قرارمی‌دهید. در اینجا چند طرح به شما معرفی می‌کنیم تا به کمک آنها بتوانید بهتر ایده بگیرید:

پرنده‌ای بهاری: هنوز چندهفته‌ای تا آمدن عید و بهار باقی مانده، اما بد نیست منزلتان را از همین الان برای خوشامدگویی به این فصل زیبا و رنگارنگ آماده کنید. منظره آسمان آبی، ابر و رنگین کمان را بر روی بوم یا کاغذ نقاشی کنید.

سپس به سراغ پرنده بروید. این طرح نسبتا پیچیده است، ابتدا نقاشی آن را روی کاغذ نقاشی کنید. تک تک بخش‌ها را با رنگ مخصوص به خود با نوار کاغذی درست کنید. در این پرنده رنگ‌های آبی، سرمه ای، سفید، قرمز و نارنجی به کاررفته و چشم سیاه و براق آن سفید است. گل‌های پنج‌پر هم به‌صورت پنج دایره صورتی و دایره‌ای کوچک‌تر از رنگ زرد درست کنید.

برگ‌ها را هم از دو رنگ سبز تیره و روشن و غنچه‌های ریز را هم درنهایت ظرافت درست کنید. با آماده کردن این کاردستی، منزلتان برای آمدن بهار و سال نو آماده می‌شود.

پسربچه: اگر صبر و حوصله دارید و مایل هستید علاقه‌تان را به فرزندتان نشان بدهید، به فکر درست کردن طرح این پسربچه باشید. خطوط دور تصویر را بکشید و صورت و دست را با ظرافت نقاشی کنید.

سپس با نوارهای رنگی به سراغ کلاه، لباس‌ها و گل در دست پسرک بروید. کلاه را که درست کردید روبان رویش را هم قرار دهید و پاپیونش را هم گره بزنید!

در پایان یک گل زیبا در دست پسرک قرار دهید و گنجشکی کوچک و ظریف را در آن بالا به خواندن وادارید تا لطافت این منظره را به اوج برسانید. بچه‌ها عاشق این طرح خواهند شد.

کارت پستال: همین الان دست به کار درست کردن چند کارت پستال ملیله کاغذی شوید تا بتوانید آنها را در روزهای عید به اقوام هدیه بدهید و دل تک تکشان را شاد کنید.

برای درست کردن این طرح ابتدا شکل اولی دسته گل را بکشید، سپس گل‌ها و برگ‌های ظریف و رنگارنگ درست کنید و هریک را در جایگاه خود بچسبانید. این نوع کارت پستال سه بعدی به نظر می‌رسد و همه را شیفته خود خواهد کرد.

جغد: تصویر یک جغد عروسکی در هر حالت زیباست و به همین دلیل بد نیست در عالم ملیله کاغذی هم دستی بر آن داشته باشیم. طرح دور آن را بر روی کاغذ بکشید و با نوارکاغذی دور تا دور آن شکل بدهید. سپس داخل آن را با اشکال ریز و درشت ملیله کاغذی پر کنید. از رنگ‌های نزدیک به هم استفاده کنید تا کار زیباتر شود. در پایان، طرح دو چشم را با استفاده از کاغذ رنگی درست کنید و در جایگاه خود بچسبانید. حواس این جغد زیرک و ناقلا به همه جا جمع است.

کوزه: اگر یک کوزه سفالین دارید و در فکر زیباتر کردنش هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما ملیله کاغذی را امتحان کنید. طرحی مناسب کوزه را انتخاب کنید، برطبق آن ملیله‌ها را درست کنید و روی کوزه بچسبانید. به این ترتیب یک کوزه ساده به شاهکاری هنری و غیرقابل مقایسه با سایر اشیاء تزئینی تبدیل خواهد شد.

ابر و رنگین کمان: این طرح را می‌توانید بر روی دیوار اتاق خواب پیاده کنید. طرحی بسیار زیبا و چشمنواز است و درست کردنش چندان دشوار نیست.

ابتدا طرح اولی را بکشید. سپس ابرها را چند لایه درست کنید و بچسبانید. رنگین‌کمان را در چند ردیف مانند تصویر درست کنید و آنها را مانند نمونه به قطرات باران وصل کنید. با درست کردن این بر روی دیوار اتاق، همواره بخشی از طبیعت را مهمان آن منطقه می‌کنید.

گیره کاغذ: هرچیز ساده را می‌توانید با کمی‌ ذوق و سلیقه به اثری هنری و قابل افتخار تبدیل کنید. یک گیره کوچک فلزی بسادگی به ابزاری چشمگیر تبدیل می‌شود اگر حاضر باشید ساعتی را برای آن وقت و حوصله بگذارید. پروانه‌های دورنگ این تصویر نمونه‌ای از امکان زیباسازی همین گیره‌ها هستند.

کلاه: یک شیء تزئینی فوق‌العاده جالب برای قشنگ کردن گوشه‌ای از اتاق شما. ابتدا طرح کلاه را با مقوا و یک نصفه توپ پلاستیکی یا چیزی مشابه درست کنید. سپس با نوارهای باریک کاغذی طرح‌های گرد و اشکی شکل درست کنید و با آنها کلاه را بپوشانید. گردها را روی قسمت منحنی کلاه قراردهید و اشکی‌ها را روی لبه آن. در پایان یک گل مصنوعی یا گل ملیله کاغذی درشت روی لبه بچسبانید تا زیبایی کار مضاعف شود.

گوشواره: یک جفت گوشواره بدل قدیمی‌که دیگر برایتان خیلی تکراری شده را بردارید و قسمت فلزی‌اش را جدا کنید تا در اینجا از آن استفاده کنید.

می‌توانید مانند این طرح با ملیله کاغذی پر طاووس درست کنید و به صورت گوشواره بیاویزید یا طرح گل، پروانه یا هرچیز دیگر را بسازید و به‌عنوان گوشواره، گردنبند، النگو، تل‌سر، جاکلیدی و هر ابزار دیگر که دوست دارید استفاده کنید و از داشتنش لذت ببرید.

چاردیواری

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 193 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 14:11

به گزارش جام جم سرا ، این روند مدت‌هاست ادامه دارد. بی‌خوابی‌های شبانه، خواب‌آلودگی‌های طول روز و خستگی ناشی از آن زندگی او را از حالت طبیعی خارج کرده است. خواب همان‌قدر که شیرین است، بی‌خوابی می‌تواند زندگی را تلخ کند و باید راه‌حلی برای مقابله با آن وجود داشته باشد. محققان، مطالعات فراوانی روی این مقوله انجام داده‌ و به‌عنوان یک راه‌حل مناسب، راهکار تغذیه مناسب را توصیه کرده‌اند.

بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که با انتخاب مواد غذایی سالم و مناسب و کاهش حجم غذای خورده شده در یک وعده، می‌توان تا حد زیادی بر بی‌خوابی‌های شبانه غلبه کرد. معمولا7 تا 8 ساعت خواب شبانه تأثیر بسزایی روی سلامت عمومی بدن به جامی‌گذارد. محققان معمولا افرادی را که کمتر از 5 ساعت می‌خوابند، در گروهی قرار می‌دهند که خواب بسیار کوتاهی دارند؛ افرادی که بین 5 تا 6 ساعت می‌خوابند، در گروه کم‌خواب‌ها، افرادی که بین 7 تا 8 ساعت می‌خوابند کسانی هستند که خواب متعادل و استانداردی دارند و در آخر، افرادی که 9 ساعت و بیشتر می‌خوابند، در گروه افراد پرخواب قرار می‌گیرند.

محققان با این دسته‌بندی، ارتباطی میان تعداد کالری مصرفی و میزان خواب افراد یافتند. براین اساس، افرادی که حجم بالای کالری را در طول روز مصرف می‌کنند، بیشتر خواب کوتاهی دارند و به همین ترتیب، هر چه میزان مصرف کالری کمتر می‌شود، تعداد ساعات خواب شبانه بالاتر می‌رود.

علاوه بر این، پژوهشگران ارتباط‌هایی را بین زمان خواب و انواع مواد مغذی مصرفی یافته‌اند، به گونه‌ای که به عنوان مثال، افرادی که خواب بسیار کوتاهی دارند، کمتر آب خالص می‌خورند و بیشتر تمایل به مصرف کربوهیدرات‌ها و ترکیب موجود در مواد نارنجی رنگ دارند. این در حالی است که افراد پرخواب کمتر به مصرف ترکیبات موجود در چای و شکلات و مواد موجود در تخم مرغ و گوشت تمایل دارند.

در نتیجه محققان دریافتند افرادی که خیلی کم، کوتاه و مدت زیادی می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که ساعات استانداردی در طول شب می‌خوابند از تنوع غذایی کمتری در رژیم غذایی استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مدت خواب کوتاه مدت با اضافه وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی در ارتباط است. از سوی دیگر، خوابیدن در ساعات طولانی نیز سلامت بدن را به خطر می‌اندازد بنابراین با ترکیبی از مواد مغذی و کالری‌ها می‌توان خواب سالمی را تجربه کرد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و متابولیک و چاقی را کاهش داد. مطالعات نشان می‌دهد مصرف رژیم غذایی کم فیبر و سرشار از چربی اشباع شده و مواد قندی کیفیت خواب را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

خواب کافی باعث کاهش وزن می‌شود و در نقطه مقابل، کمبود خواب اضافه وزن را به همراه دارد. محققان حدود 26 فرد بالغ بین 30 تا 45 سال را با وزن معمولی که مشکلی از نظر خواب نداشتند مورد مطالعه قرار دادند. محققان آنها را 5 شب در آزمایشگاه خواب تحت کنترل گرفتند به طوری که هر روز از 10 شب تا 7 صبح را در رختخواب می‌گذراندند و بعد امواج مغزی آنها را ثبت کردند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد افرادی که فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود می‌گنجاندند خواب بهتر و عمیق‌تری داشتند. از سوی دیگر، هرچه میزان چربی‌های اشباع و مواد قندی و کربوهیدرات‌ها بیشتر باشد، خواب سبک‌تر می‌شود و احتمال بیدار شدن‌های مرتب در طول شب بیشتر است.

در حد متعادل بخورید

حذف یکی از وعده‌های غذایی ممکن است به کاهش وزن کمک کند اما الگوی خواب را تا حدی بر هم می‌زند. خوردن وعده شام در آخر شب هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد به طوری که یک وعده غذای سنگین، جریان خون را به مجاری گوارشی افزایش می‌دهد و باعث می‌شود اسید بیشتری ترشح شده و پانکراس و ماهیچه‌های روده سخت کار کنند. این کار در آخر شب که بدن باید آرامش داشته باشد، سیستم‌های بدن را تحریک و وادار به فعالیت می‌کند.

صبحانه را فراموش نکنید

بدن هنگام خواب از انرژی ذخیره استفاده می‌کند. ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات‌ها در وعده صبحانه مانند تخم‌مرغ و نان تست و مصرف 6 میان‌وعده که هر کدام معادل 250 تا 300 کالری داشته باشد، در طول روز توصیه می‌شود. مصرف مواد مغذی در طول روز و هر چند ساعت یکبار به بدن و مغز در حفظ تعادل هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک کرده و خواب شبانه را تنظیم می‌کند.

راحت نه بگویید

محققان معتقدند اگر می‌خواهید خواب خوبی داشته باشید باید به برخی مواد غذایی در طول روز نه بگویید و آنها را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. موادی مانند پنیر پیتزا و پنیرهای پرچرب، گوشت‌های پرچربی و غذاهای چرب، غذاهای پرادویه که هضم غذا را مختل می‌کند و باعث برگشت اسید معده می‌شود، خواب را به تأخیر می‌اندازند.

شام کربوهیدرات بخورید

مطالعات جدید حاکی از آن است که خوردن برنج پیش از خواب باعث می‌شود زودتر به خواب بروید. برنج سرشار از شاخص گلوکز است که تولید تریپتوفان را در بدن بالا می‌برد. تریپتوفان اسیدآمینه‌ای است که باعث خواب‌آلودگی می‌شود و در نتیجه مصرف این ماده غذایی بویژه قبل از خواب به خوابی راحت‌تر کمک می‌کند.

افراط نکنید

وقتی کالری روزانه بدن زیر 1200 باشد، یکی از مواد مغذی اصلی بدن از دست رفته است و این مساله روی کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، کمبود آهن ممکن است علائمی چون سندرم پاهای بی‌قرار ایجاد کند و کمبود اسیدفولیک موجب بی‌خوابی می‌شود. بی‌اشتهایی و افراط در مصرف غذاهای کم‌کالری، زمان لازم برای انجام کامل چرخه خواب را محدود می‌کند و ماهیچه‌ها زمان لازم برای ترمیم و بهبود پیدا نمی‌کنند.

خوب بخورید

رژیم‌غذایی سرشار از ویتامین‌های خانواده B، کلسیم و روی به خواب بهتر شما کمک می‌کند. ویتامین B6 به بدن در تولید هورمون آرامبخش سروتونین نقش مهمی دارد و کلسیم و روی نیز آرامبخش‌های طبیعی هستند.

در مصرف برخی مواد زیاده‌روی نکنید

غذاهای فرآوری ‌شده مانند گوشت‌های آماده مملو از سدیم یا نمک هستند که با بالا بردن فشار خون و کم‌آب کردن بدن در روند خواب اختلال ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، کافئین باعث فعال نگه داشتن سیستم بدن تا بیش از 12 ساعت می‌شود بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند وقتی به عصر نزدیک می‌شوید، از خوردن قهوه، چای و مواد حاوی کافئین خودداری کنید چرا که اثرات نوشیدن این مواد زمانی که به موقع خواب نزدیک می‌شوید تا نیمه‌های شب ادامه می‌یابد.

مواد طبیعی مصرف کنید

قبل از خواب، نوشیدن یک فنجان چای بابونه که به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند، بدن را آرام و خوابیدن را راحت‌تر می‌کند. از سوی دیگر تا جایی که می‌توانید از مواد طبیعی استفاده کنید و حجم وعده‌های غذایی را محدودتر و تعداد آنها را افزایش دهید.

ندا اظهری - چاردیواری

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 149 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 13:00

طرز تهیه:

ابتدا عدس را پاک کرده و بشویید.

با یک لیوان آب و کمی نمک عدس را بپزید.

وقتی نیم پز شد، بلغور را به آن اضافه کنید و بگذارید آب آن کاملا تبخیر شده و عدس و بلغور پخته شوند.

بعد با روغن کمی آنها را تفت دهید.

پیاز را هم خرد کرده و آن را سرخ کنید رب را به پیاز افزوده و با بلغور و عدس مخلوط کنید.

مقداری آبلیمو و نمک و فلفل به مواد اضافه کنید و بگذارید سرد شوند.

جعفری خرد شده و تخم‌مرغ را در این مرحله اضافه کنید و ورز دهید تا مواد چسبندگی لازم را پیدا کنند.

روغن را در ظرف گودی بریزید و داغ کنید.

از مواد کوفته به اندازه یک گردوی بزرگ بردارید و در دست گلوله و در روغن داغ سرخ کنید.

کوفته‌ها را در ظرف مناسب گذاشته و اطراف آنها را با چند برش لیمو، گوجه‌فرنگی و زیتون تزئین کنید.

برای روی کوفته هم از سس کچاپ تند استفاده و میل کنید.

چاردیواری

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 206 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 11:48

به گزارش جام جم سرا،​ با مبنا قرار دادن چند توصیه می‌توانید تا حد زیادی وزن خود را متعادل نگه دارید:

1ـ سعی کنید در فاصله‌های مناسبی از شب و روز آب بخورید. این کار سموم بدن را از طریق ادرار دفع می‌کند و باعث کاهش احساس گرسنگی می‌شود.

2ـ هیچ‌گاه در خلال وعده‌های غذایی خود آب نخورید. این کار باعث می‌شود اسید معده برای هضم غذا رقیق شود و مواد معدنی و تغذیه‌ای غذا به جای آن‌که امکان جذب شدن بیابند، سریع‌تر از سیستم گوارش رد شوند و زودتر احساس گرسنگی کرده به سمت ریزه‌خواری بروید.

3ـ از ریزه‌خواری در فواصل غذایی پرهیز کنید. ریزه‌خواری برای بدن حکم اندک‌اندک جمع شود را دارد و بدون آن‌که متوجه شوید، باعث چاقی شما پس از مدتی ریزه‌خواری می‌شود.

4ـ وعده‌های غذایی خود را به تعویق نیندازید. این کار باعث می‌شود هورمون‌های گرسنگی که عادت کرده‌اند در ساعاتی خاص ترشح کنند، اصطلاحا دچار گیجی شوند و متابولیسم بدنتان مختل شود؛ بی‌اشتهایی یا پراشتهایی یکی از مشکلات ناشی از آن است.

5ـ از استرس و اضطراب دوری کنید؛ اینها عواملی روانی است که باعث می‌شوند میل شما به غذا تحت‌الشعاع قرار گیرد و پرخوری عصبی در شما شکل بگیرد.

6ـ در آرامش غذا بخورید. وقتی آرام غذا می‌خورید، فرصت کافی برای جویدن و کوچک‌تر کردن قطعات غذا را در حالی به دست آورده‌اید که غده‌های کنار فکین نیز براحتی می‌توانند آنزیم خاصی را ترشح کنند تا سبب هضم بهتر غذا شود. هضم بهتر به متابولیسم و سوخت‌وساز بهتر می‌انجامد و سوخت‌وساز بهتر هم یکی از عوامل جلوگیری از چاقی به شمار می‌رود.

چاردیواری

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 171 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 10:32

به گزارش جام جم سرا، طبق مطالعه محققان انگلیسی، مصرف آهن در دوزهای تجویز شده می تواند موجب آسیب سلولی شود.

در این تحقیق، محققان تاثیر آهن را بر روی سلول های اندوتلیل انسانی موجود در رشته رگ های خونی در محیط آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنها مقداری دارونما و محلول آهن ۱۰ میکرومولار را به رشته سلولی افزودند سپس ژن های موجود در سلول ها را مورد مطالعه قرار داده و دریافتند که در مدت ۱۰ دقیقه، سلول قرارگرفته در معرض محلول آهن شروع به ایجاد مکانیسم های ترمیم DNA نمود.

به گفته محققان دانشگاه امپریال لندن، پزشکان باید بر میزان آهن تجویزی در قالب درمان های استاندارد نظارت داشته باشند چراکه آهن می تواند تاثیر سوء بر بدن انسان داشته باشد.

آهن مولفه اصلی هموگلوبین بوده، رنگدانه ایی که مسئول رنگ قرمز خون است. کمبود آهن غالباً با تولید هموگلوبین تداخل پیدا کرده و موجب «آنمی» می شود. مشخصه بروز آنمی یا همان کم خونی، احساس خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، گرفتگی عضلات پا، و صورت رنگ پریده است.

علاوه بر تجویز مکمل های آهن از سوی پزشکان، مصرف برخی میوه ها و سبزیجات هم می تواند به مقابله با کمبود آهن کمک کند. سبزیجات برگ سبز، خرما و چغندر از جمله مواد حاوی آهن هستند.

منبع : مهر

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 153 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 3:07

به گزارش جام جم سرا ، بسیاری از افراد از دردهای میگرنی رنج می‌برند و این درد طاقت آن‌ها را بریده است. این دردهای مکرر و ناگهانی زندگی روزمره و فعالیت‌های روزانه افراد به خصوص افراد شاغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان نشان داده‌اند که زنان سه برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند. بیشتر افراد که از این بیماری رنج می‌برند هنگام حملات میگرنی به دارو رجوع می‌کنند. با وجود اینکه داروها می‌تواند در تسکین دردهایی از این قبیل موثر باشد اما نباید فراموش کرد که درمان آن‌ها موقتی است و علاوه بر اینکه این داروها اثرات جانبی بی‌شماری دارند، موجب می‌شود بدن به مصرف آن‌ها عادت کند و در بیشتر اوقات بسیار پرهزینه است. از طرف دیگر، این داروهای مسکن که به هنگام حملات میگرنی استفاده می‌شود مدتی طول می‌کشد تا اثر کند و تا اثرگذاری آن فرد باید درد را تحمل کند.

می‌توان میگرن را در خانه به طور طبیعی بسیار سریع با راهی آسان و تقریبا رایگان درمان کرد. برای این کار به نمک، آب و آب لیمو نیاز دارید. یک لیوان آب را ابتدا با چند قاشق آب‌لیمو ترکیب کنید سپس چند قاشق نمک به آن اضافه کنید و میل کنید. میزان نمک باید از لیمو بیشتر باشد.

قبل از انجام این کار باید بدانید که هر نوع نمکی مناسب این کار نیست و تاثیرگذارترین نمک برای این کار نمک صورتی هیمالایی است. این نمک با تولید الکترولیت به تسکین فوری درد میگرن شما کمک می‌کند. علاوه بر این، ترکیب نمک و آب‌لیمو بسیار موثر است. می‌توانید یک لیمو را ببرید و آن را روی پیشانی خود قرار دهید و ماساژ دهید تا به طور موضعی درد میگرن را کاهش دهید.

منبع : برنا

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 191 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 3:07

به گزارش جام جم سرا ،​ همیشه گفته می شود که مردان به سلامت خود کمتر توجه می کنند و بیماری های مختلف از جمله سرطان در بین آنان شیوع دارد. دکترعلی اصغر یارمحمدی، استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حرف های زیادی درباره خودمراقبتی مردان دارد. وی همچون گذشته تجربیات گران قیمت خود را طی سال ها استادی در اختیار خوانندگان صفحه سلامت قرار می دهد. این جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری از سرطان پروستات به عنوان «قاتل مردان» یاد می کند.

وی در ادامه می گوید: روزی نیست که در محافل پزشکی، اعم از کنگره ها و نوشته ها (کتب، مجلات) به تفصیل از سرطان سخن گفته نشود (که البته از مسئولیت های شغلی پزشکان و متخصصان است). از طرفی روزی نیست که از وسایل ارتباط جمعی اعم از رادیو، تلویزیون، روزنامه و اینترنت درباره سرطان مطلبی منتشر نشود، سازمان بهداشت جهانی W.H.O در گذشته ای نزدیک با اشاره به بروز و شیوع بیماری سرطان آن را به یک سونامی تشبیه کرده بود. چندی پیش نیز یک کانال تلویزیونی با اشاره به فراوانی این بیماری گفت، تا سال 2025 از هر 4نفر، یک نفر به دلیل سرطان خواهد مرد.

به یاد دارم وقتی که به عنوان دانشجوی پزشکی پذیرفته شدم، اهم آموزش دانشجویان به بیماری های عفونی و انگلی واگیر مثل ذات الریه، مالاریا و ... اختصاص داشت، چراکه علت اصلی مرگ و میر بیماران بود و کمتر از اهمیت سرطان سخنی به میان می آمد ولی امروزه یکی از اساسی ترین مباحث آموزش دانشجویان پزشکی، آموزش بیماری مهلک سرطان است. سرطان، کلمه ای است که فرد مبتلا با شنیدن آن لرزه بر اندامش می افتد و بدون این که اغلب کلمه ای به زبان آورد از درون با احساس نیستی خود رو در رو می شود. .

گرچه در بسیاری از موارد نباید چنین تعبیری برای بیان آن به کار برد، ولی از باب هزینه های کمرشکن که به اقتصاد خانوار و به ویژه اقتصاد ملی تحمیل می کند و با تغییر روش های متنوع و پرعارضه درمان آن، که چاره ای جز مقابله با آن نیست، تعبیر گفته شده با واقعیت عینیت پیدا می کند.


به دلیل اهمیت بروز و شیوع بیماری در تمام جهان و در کنار آن در کشور ما ، لازم است حداقل آگاهی های لازم به جامعه منتقل شود که طبق شعار «با خودمراقبتی، یک عمر سلامتی» بتوان با تشخیص به موقع و با درمان ریشه ای، بیماری را درمان و بیمار را از روش های پیچیده، هزینه بر و زمین گیر کننده رادیوتراپی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، ژن درمانی و ... بی نیاز کرد.

یکی از شایع ترین سرطان های فعلی در جهان، بیماری سرطان پروستات است که به مناسبت نزدیک بودن به هفته سلامت مردان به آن پرداخته می شود. در ادامه، مختصر به معرفی این بیماری می پردازیم. سرطان پروستات پس از سرطان پوست، شایع ترین سرطان انسانی است. در آمریکا در میان سرطان ها دومین علت اصلی مرگ بیماران، محسوب می شود. اگرچه در بعضی دیگرا زکشورها این جایگاه قابل تغییر است.

از سال 1990 بروز بیماری به طور شتابزده اوج گرفت که بعضی از آن به عنوان سونامی نام می بردند. امروزه براساس آخرین مطالب کتب مرجع از هر صدهزار نفر جمعیت، 200نفر (البته در کشورهای مختلف این آمار ثابت نیست) مبتلا به سرطان پروستات می شوند که این آمار متأسفانه رو به افزایش است و طبق آمار از این تعداد 74نفر یعنی 37درصد در طول درمان جان خود را از دست می دهند. در زیر 40سالگی میزان ابتلا به ازای هر 10000نفر، یک نفر گزارش شده است، ولی فقط در 15درصد این رقم تشخیص داده می شود و 2.9درصد آن ها خواهند مرد.

درباره غده پروستات بیشتر بدانیم
غده پروستات جزو غد درون ریز بدن است که در گردن مثانه واقع شده است . این غده تحت تأثیر عوامل گوناگون به ویژه هورمون تستوسترون است که غالب آن از بیضه ها ترشح می شود و باعث تغییرات حجمی و شکلی سلولی غده پروستات می شود؛ این تغییرات باعث اختلالات در روند جریان ادرار (انسداد) و بروز بدخیمی پروستات می شود. روند تغییرات پروستات عبارت است از:
معمولا تا پایان دهه سوم عمر تغییرات عمده ای در پروستات دیده نمی شود و از دهه چهارم زندگی به ویژه بعد از 45سالگی تغییرات شروع می شود و این تغییرات شامل دو قسمت کاملا متفاوت است.


الف – بزرگی خوش خیم پروستات
آمارها نشان می دهد اگر مردان به دهه هشتم زندگی برسند، 88درصد آن ها و اگر به دهه نهم زندگی برسند، 100درصد آن ها دچار تغییرات حجمی خوش خیم پروستات می شوند. اگرچه در مجموع از این میزان ابتلا، حدود 30درصد آن ها نیاز به دخالت درمانی جراحی پیدا می کنند.


ب – سرطان پروستات
براساس آمار، 27درصد کل سرطان ها مربوط به سرطان پروستات است و دومین عامل مرگ و میر ناشی از تمام سرطان هاست. بر اساس مطالعات عواملی که در بروز سرطان پروستات دخیل است، عبارت است از:
– سابقه فامیلی: آن دسته افراد مذکر که پدر (پدران) آن ها سابقه ابتلا به سرطان پروستات را داشته است، به مراتب بسته به سن شروع با افزایش خطر ابتلا مواجهند. (بسته به سن از 3 تا 7 برابر)
– سن: با افزایش سن، میزان ابتلا افزایش می یابد، به طوری که اگر همه مردان به دهه نهم زندگی برسند، از هر 8نفر یک نفر مبتلا به این بیماری می شود.
– نژاد: معمولا سیاه پوستان بیش از سفیدپوستان به این بیماری مبتلا می شوند.
– هرچه از شرق به غرب دنیا برویم، احتمال ابتلا افزایش می یابد.
– تغییرات آب و هوایی
– رژیم های غذایی به ویژه رژیم پرچرب و اشباع شده
– چاقی
– مصرف زیاد ویتامین D و کلسیم
– مصرف الکل و موادمخدر
– بحث امواج و استرس گرچه به آن توجه شده، ولی اثبات شده نیست.
وازکتومی (بستن لوله های مرد)، به عنوان یک ریسک مورد ادعاست اگرچه اثبات آن نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
– ارتباط تعداد دفعات مقاربت با سرطان پروستات: تا به حال در مطالعات به نتیجه ای قطعی درباره ارتباط تعداد دفعات مقاربت با سرطان پروستات اشاره نشده است.


عوامل کاهش دهنده بروز سرطان پروستات
از لیکوپن (گوجه فرنگی)، سلنیم (آجیل جات)، ویتامین E و ماهی (اسیدهای چرب امگا3) به عنوان عوامل کاهنده بروز سرطان پروستات نام برده می شود. با وجود بیماری براساس مطالعات و اطلاعات پیگیرانه به ویژه در افراد مسن، مرگ زودرس در قیاس با سایر سرطان ها بسیار کمتر اتفاق افتاده است و بیشتر بیماران به دلیلی غیر از سرطان پروستات می میرند که علت غالب این مرگ ها، بیماری قلبی عروقی است؛ یعنی می توان گفت افراد مسن مبتلا به سرطان پروستات با بیماری سرطان می میرند ولی نه از سرطان پروستات.

منبع : روزنامه خراسان

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 171 تاريخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394 ساعت: 3:07

به گزارش جام جم سرا ،​ همیشه گفته می شود که مردان به سلامت خود کمتر توجه می کنند و بیماری های مختلف از جمله سرطان در بین آنان شیوع دارد. دکترعلی اصغر یارمحمدی، استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حرف های زیادی درباره خودمراقبتی مردان دارد. وی همچون گذشته تجربیات گران قیمت خود را طی سال ها استادی در اختیار خوانندگان صفحه سلامت قرار می دهد. این جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری از سرطان پروستات به عنوان «قاتل مردان» یاد می کند.

وی در ادامه می گوید: روزی نیست که در محافل پزشکی، اعم از کنگره ها و نوشته ها (کتب، مجلات) به تفصیل از سرطان سخن گفته نشود (که البته از مسئولیت های شغلی پزشکان و متخصصان است). از طرفی روزی نیست که از وسایل ارتباط جمعی اعم از رادیو، تلویزیون، روزنامه و اینترنت درباره سرطان مطلبی منتشر نشود، سازمان بهداشت جهانی W.H.O در گذشته ای نزدیک با اشاره به بروز و شیوع بیماری سرطان آن را به یک سونامی تشبیه کرده بود. چندی پیش نیز یک کانال تلویزیونی با اشاره به فراوانی این بیماری گفت، تا سال 2025 از هر 4نفر، یک نفر به دلیل سرطان خواهد مرد.

به یاد دارم وقتی که به عنوان دانشجوی پزشکی پذیرفته شدم، اهم آموزش دانشجویان به بیماری های عفونی و انگلی واگیر مثل ذات الریه، مالاریا و ... اختصاص داشت، چراکه علت اصلی مرگ و میر بیماران بود و کمتر از اهمیت سرطان سخنی به میان می آمد ولی امروزه یکی از اساسی ترین مباحث آموزش دانشجویان پزشکی، آموزش بیماری مهلک سرطان است. سرطان، کلمه ای است که فرد مبتلا با شنیدن آن لرزه بر اندامش می افتد و بدون این که اغلب کلمه ای به زبان آورد از درون با احساس نیستی خود رو در رو می شود. .

گرچه در بسیاری از موارد نباید چنین تعبیری برای بیان آن به کار برد، ولی از باب هزینه های کمرشکن که به اقتصاد خانوار و به ویژه اقتصاد ملی تحمیل می کند و با تغییر روش های متنوع و پرعارضه درمان آن، که چاره ای جز مقابله با آن نیست، تعبیر گفته شده با واقعیت عینیت پیدا می کند.


به دلیل اهمیت بروز و شیوع بیماری در تمام جهان و در کنار آن در کشور ما ، لازم است حداقل آگاهی های لازم به جامعه منتقل شود که طبق شعار «با خودمراقبتی، یک عمر سلامتی» بتوان با تشخیص به موقع و با درمان ریشه ای، بیماری را درمان و بیمار را از روش های پیچیده، هزینه بر و زمین گیر کننده رادیوتراپی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، ژن درمانی و ... بی نیاز کرد.

یکی از شایع ترین سرطان های فعلی در جهان، بیماری سرطان پروستات است که به مناسبت نزدیک بودن به هفته سلامت مردان به آن پرداخته می شود. در ادامه، مختصر به معرفی این بیماری می پردازیم. سرطان پروستات پس از سرطان پوست، شایع ترین سرطان انسانی است. در آمریکا در میان سرطان ها دومین علت اصلی مرگ بیماران، محسوب می شود. اگرچه در بعضی دیگرا زکشورها این جایگاه قابل تغییر است.

از سال 1990 بروز بیماری به طور شتابزده اوج گرفت که بعضی از آن به عنوان سونامی نام می بردند. امروزه براساس آخرین مطالب کتب مرجع از هر صدهزار نفر جمعیت، 200نفر (البته در کشورهای مختلف این آمار ثابت نیست) مبتلا به سرطان پروستات می شوند که این آمار متأسفانه رو به افزایش است و طبق آمار از این تعداد 74نفر یعنی 37درصد در طول درمان جان خود را از دست می دهند. در زیر 40سالگی میزان ابتلا به ازای هر 10000نفر، یک نفر گزارش شده است، ولی فقط در 15درصد این رقم تشخیص داده می شود و 2.9درصد آن ها خواهند مرد.

درباره غده پروستات بیشتر بدانیم
غده پروستات جزو غد درون ریز بدن است که در گردن مثانه واقع شده است . این غده تحت تأثیر عوامل گوناگون به ویژه هورمون تستوسترون است که غالب آن از بیضه ها ترشح می شود و باعث تغییرات حجمی و شکلی سلولی غده پروستات می شود؛ این تغییرات باعث اختلالات در روند جریان ادرار (انسداد) و بروز بدخیمی پروستات می شود. روند تغییرات پروستات عبارت است از:
معمولا تا پایان دهه سوم عمر تغییرات عمده ای در پروستات دیده نمی شود و از دهه چهارم زندگی به ویژه بعد از 45سالگی تغییرات شروع می شود و این تغییرات شامل دو قسمت کاملا متفاوت است.


الف – بزرگی خوش خیم پروستات
آمارها نشان می دهد اگر مردان به دهه هشتم زندگی برسند، 88درصد آن ها و اگر به دهه نهم زندگی برسند، 100درصد آن ها دچار تغییرات حجمی خوش خیم پروستات می شوند. اگرچه در مجموع از این میزان ابتلا، حدود 30درصد آن ها نیاز به دخالت درمانی جراحی پیدا می کنند.


ب – سرطان پروستات
براساس آمار، 27درصد کل سرطان ها مربوط به سرطان پروستات است و دومین عامل مرگ و میر ناشی از تمام سرطان هاست. بر اساس مطالعات عواملی که در بروز سرطان پروستات دخیل است، عبارت است از:
– سابقه فامیلی: آن دسته افراد مذکر که پدر (پدران) آن ها سابقه ابتلا به سرطان پروستات را داشته است، به مراتب بسته به سن شروع با افزایش خطر ابتلا مواجهند. (بسته به سن از 3 تا 7 برابر)
– سن: با افزایش سن، میزان ابتلا افزایش می یابد، به طوری که اگر همه مردان به دهه نهم زندگی برسند، از هر 8نفر یک نفر مبتلا به این بیماری می شود.
– نژاد: معمولا سیاه پوستان بیش از سفیدپوستان به این بیماری مبتلا می شوند.
– هرچه از شرق به غرب دنیا برویم، احتمال ابتلا افزایش می یابد.
– تغییرات آب و هوایی
– رژیم های غذایی به ویژه رژیم پرچرب و اشباع شده
– چاقی
– مصرف زیاد ویتامین D و کلسیم
– مصرف الکل و موادمخدر
– بحث امواج و استرس گرچه به آن توجه شده، ولی اثبات شده نیست.
وازکتومی (بستن لوله های مرد)، به عنوان یک ریسک مورد ادعاست اگرچه اثبات آن نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
– ارتباط تعداد دفعات مقاربت با سرطان پروستات: تا به حال در مطالعات به نتیجه ای قطعی درباره ارتباط تعداد دفعات مقاربت با سرطان پروستات اشاره نشده است.


عوامل کاهش دهنده بروز سرطان پروستات
از لیکوپن (گوجه فرنگی)، سلنیم (آجیل جات)، ویتامین E و ماهی (اسیدهای چرب امگا3) به عنوان عوامل کاهنده بروز سرطان پروستات نام برده می شود. با وجود بیماری براساس مطالعات و اطلاعات پیگیرانه به ویژه در افراد مسن، مرگ زودرس در قیاس با سایر سرطان ها بسیار کمتر اتفاق افتاده است و بیشتر بیماران به دلیلی غیر از سرطان پروستات می میرند که علت غالب این مرگ ها، بیماری قلبی عروقی است؛ یعنی می توان گفت افراد مسن مبتلا به سرطان پروستات با بیماری سرطان می میرند ولی نه از سرطان پروستات.

منبع : روزنامه خراسان

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 216 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 21:51

به گزارش جام جم سرا، اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که تا نیمه‌های شب به بهانه‌های مختلف همچون فناوری، تحصیل، کار یا حتی تفریح بیدار می‌مانند، بهتر است هر چه زودتر آن را ترک کنید. خواب منظم و باکیفیت برای سلامتی روح و جسم ضروری است و بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات ریشه در بدخوابی و بی‌خوابی دارد. در اینجا به دلایل مهمی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد شما باید زود و به موقع به خواب برود.

بدن و مغز شما به خواب نیاز دارد

بسیاری افراد به علت بالا بودن حجم کار و وظایفشان کم می‌خوابند. علاوه بر آن، پیشرفت علم و فناوری بهانه خوبی به افراد داد تا شب‌ها دیرتر بخوابند. اما حقیقت این است که بدن و مغز در هر 24ساعت به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارد. متخصصان و محققان نشان دادند اگر به هر دلیلی این میزان خواب کاهش یابد تاثیرات جبران‌ناپذیری به بدن به‌خصوص مغز وارد می‌شود.

اگر نخوابید تا آخر عمر نمی‌توانید آن را جبران کنید

خواب مانند حساب بانکی نیست که بتوانید هرچه که از آن برداشت می‌کنید را بازگردانید. اگر شبی خواب خوب داشته باشید برای همیشه بر شما اثر می‌گذارد و اگر آن را از دست دهید دیگر هیچ وقت نمی‌توانید آن را جبران کنید. خواب ناکافی عملکرد شناختی مغز را تا پایان عمر کاهش می‌دهد و بعد از آن اگر بیشتر بخوابید نمی‌توانید آن خواب از دست رفته را جبران کنید.

اگر خوب نخوابید حافظه‌تان را از دست می‌دهید

خواب بر عملکرد مغز و حافظه تاثیر مستقیم می‌گذارد و برای بازیابی خاطره‌ها و واکاوی حافظه ضروری است. اگر به مدت چند روز متوالی خوب نخوابید بعد از چند روزخواهید دید که نمی‌توانید برخی مسائل را به خوبی به یاد آورید. این موضوع در رابطه با کودکان بسیار مهم است زیرا اگر در سن کودکی نتوانند خوب بخوابند تاثیرات جبران ناپذیر آن تا بزرگسال با آن‌ها همراه خواهد بود.

اگر کم بخوابید بیشتر امکان دارد به سرطان مبتلا شوید

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی خواب ناکافی و ادامه پیدا کردن آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهد. در واقع با به هم خوردن ساعت خواب میزان تولید ملاتونین در بدن کاهش می‌یابد و بخ دنبال آن سطح استروژن نیز کم می‌شود. به همین علت، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان بر اثر کم‌خوابی به شدت افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، تحقیقات حاکی از آن است که اگر زنان باردار خواب ناکافی داشته باشند امکان اینکه نوزادان آن‌ها کم‌وزن به دنیا بیایند افزایش می‌یابد.

اگر خوب نخوابید بیماری‌هایتان تشدید می‌شود

بی‌خوابی و بدخوابی سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن را ضعیف می‌کند و اگر در شبانه روز به مدت 4 ساعت بخوابید عملکرد سستم ایمنی بدن شما تا 70 درصد کاهش می‌یابد. به دنبال آن سوخ و ساز بدن شما نیز با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و ممکن است شما اضافه وزن پیدا کنید یا به دیابت مبتلا شوید.

منبع :​باشگاه خبرنگاران

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 151 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 20:51

به گزارش جام جم سرا، طبق مطالعه محققان انگلیسی، مصرف آهن در دوزهای تجویز شده می تواند موجب آسیب سلولی شود.

در این تحقیق، محققان تاثیر آهن را بر روی سلول های اندوتلیل انسانی موجود در رشته رگ های خونی در محیط آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آنها مقداری دارونما و محلول آهن ۱۰ میکرومولار را به رشته سلولی افزودند سپس ژن های موجود در سلول ها را مورد مطالعه قرار داده و دریافتند که در مدت ۱۰ دقیقه، سلول قرارگرفته در معرض محلول آهن شروع به ایجاد مکانیسم های ترمیم DNA نمود.

به گفته محققان دانشگاه امپریال لندن، پزشکان باید بر میزان آهن تجویزی در قالب درمان های استاندارد نظارت داشته باشند چراکه آهن می تواند تاثیر سوء بر بدن انسان داشته باشد.

آهن مولفه اصلی هموگلوبین بوده، رنگدانه ایی که مسئول رنگ قرمز خون است. کمبود آهن غالباً با تولید هموگلوبین تداخل پیدا کرده و موجب «آنمی» می شود. مشخصه بروز آنمی یا همان کم خونی، احساس خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، گرفتگی عضلات پا، و صورت رنگ پریده است.

علاوه بر تجویز مکمل های آهن از سوی پزشکان، مصرف برخی میوه ها و سبزیجات هم می تواند به مقابله با کمبود آهن کمک کند. سبزیجات برگ سبز، خرما و چغندر از جمله مواد حاوی آهن هستند.

منبع : مهر

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 154 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 20:51

به گزارش جام جم سرا ، بسیاری از افراد از دردهای میگرنی رنج می‌برند و این درد طاقت آن‌ها را بریده است. این دردهای مکرر و ناگهانی زندگی روزمره و فعالیت‌های روزانه افراد به خصوص افراد شاغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان نشان داده‌اند که زنان سه برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند. بیشتر افراد که از این بیماری رنج می‌برند هنگام حملات میگرنی به دارو رجوع می‌کنند. با وجود اینکه داروها می‌تواند در تسکین دردهایی از این قبیل موثر باشد اما نباید فراموش کرد که درمان آن‌ها موقتی است و علاوه بر اینکه این داروها اثرات جانبی بی‌شماری دارند، موجب می‌شود بدن به مصرف آن‌ها عادت کند و در بیشتر اوقات بسیار پرهزینه است. از طرف دیگر، این داروهای مسکن که به هنگام حملات میگرنی استفاده می‌شود مدتی طول می‌کشد تا اثر کند و تا اثرگذاری آن فرد باید درد را تحمل کند.

می‌توان میگرن را در خانه به طور طبیعی بسیار سریع با راهی آسان و تقریبا رایگان درمان کرد. برای این کار به نمک، آب و آب لیمو نیاز دارید. یک لیوان آب را ابتدا با چند قاشق آب‌لیمو ترکیب کنید سپس چند قاشق نمک به آن اضافه کنید و میل کنید. میزان نمک باید از لیمو بیشتر باشد.

قبل از انجام این کار باید بدانید که هر نوع نمکی مناسب این کار نیست و تاثیرگذارترین نمک برای این کار نمک صورتی هیمالایی است. این نمک با تولید الکترولیت به تسکین فوری درد میگرن شما کمک می‌کند. علاوه بر این، ترکیب نمک و آب‌لیمو بسیار موثر است. می‌توانید یک لیمو را ببرید و آن را روی پیشانی خود قرار دهید و ماساژ دهید تا به طور موضعی درد میگرن را کاهش دهید.

منبع : برنا

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 20:51

جام جم سرا © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 168 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 15:43

به گزارش جام جم سرا ، بیشتر افراد بر این باورند که تپش قلب و افزایش ضربان آن هنگام دیدن یک فرد نشان از عاشق شدن است. اما مطالعه‌ای نشان داده است اسکن ام‌آرآی می‌تواند با بررسی فعالیت مغز نشان دهد که واقعا شما عاشق شده‌اید یا خیر. در واقع در این اسکن قسمت‌هایی از مغز بررسی می‌شود که در ارتباط با احساسات، انگیزه، عملکرد اجتماعی و امید است.

شاید یکی از پیچیده‌ترین پرسش‌های دنیا که ذهن افراد بسیار زیادی را به خود مشغول کرده است راجع به عشق است. اما همچنان معنای واقعی آن کشف نشده است و حتی زمانی که به فردی می‌گوییم «عاشقت هستم» همچنان خود نمی‌دانیم دقیقا چه می‌گوییم و معنای عمیق آن را درک نمی‌کنیم.

برای دیدن تصویر عشقتان از دید مغزتان کلیک کنید

بنابر مطالعه‌ای جدید که در مجله «مرزهای عصب‌شناسی بشر» منتشر شد نشان داد برخی فعالیت‌ها در مغز که مرتبط با احساسات و هیجانات است در صورت عاشق شدن افراد افزایش می‌یابد و این مورد با اسکن مغزی قابل تشخیص است. عشق احساسات متفاوت و فراوانی همچون احساس اشتیاق فراوان، تغییر شخصیت، دل‌مشغولی و خوشی و سرخوشی را به فرد منتقل می‌کند و در کسری از ثانیه اتفاق می افتد.

روابط عاطفی به‌خصوص عشق بر ساختار و عملکرد برخی قسمت‌های مغز تاثیر می‌گذارد. در این مطالعه که بر روی 100 زن و مرد انجام شد آن‌ها را به سه گروه تقسیم کرد و اسکن مغزی آن‌ها را مورد مطالعه قرار دارد: افرادی که به شدت عاشق شده‌اند، افرادی که اخیرا درگیر روابط عاطفی شده‌اند و افراد مجردی که تا به حال تجربه عاطفی نداشته‌اند. این افراد از جهت سن، تحصیل و درآمد در سطحی مشابه قرار داشتند.

برای دیدن تصویر عشقتان از دید مغزتان کلیک کنید

نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که عاشق بودند فعالیت‌های مغزشان در برخی قسمت‌ها مربوط به عملکرد اجتماعی، امید، انگیزه و احساسات بیشتر از دو گروه دیگر بود. علاوه بر این، محققان دریافتند که افرادی که مدت طولانی‌تری عاشق بودند، فعالیت مغزشان بیشتر بود و مغزشان عملکرد بهتری نیز داشت.

این مطالعه نشان داد احساس عشق در افراد با افزایش فعالیت برخی از مناطق مغزشان ارتباط مستقیم دارد. در واقع عاشق شدن به نظر آسان می‌آید اما تاثیر آن بر مغز و بدن بسیار پیچیده است.

منبع : مدیکال دیلی

- - , .

جام سرا...
ما را در سایت جام سرا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jamsara بازدید : 205 تاريخ : چهارشنبه 28 بهمن 1394 ساعت: 14:31